Tijdens de Algemene Leden Vergadering is er gesproken over verdere stappen om binnen de vereniging het fietsen voor iedereen nog leuker en aantrekkelijker te maken. Er zijn natuurlijk veel leden die fietsen, maar lang niet allemaal. Als inleiding is er een ingesproken bericht bekeken van Peter de Kort, voorzitter van WTC Woensel. Een vergelijkbare wielerclub in de buurt van Eindhoven. Daarin legt hij uit hoe er samen gefietst wordt binnen de club, waardoor iedereen evenredig meehelpt om prettig te fietsen: inmiddels gedoopt tot het carrousel draaien. Een filmpje van de NTFU laat dit goed zien, hoewel hier linksom gedraaid wordt, waar de voorkeur is om rechtsom (met de klok mee) te draaien.
Naar aanleiding van deze inleiding heb ik aan de aanwezige leden gevraagd om antwoord te geven op de twee vragen ‘wat spreekt je aan’ en ‘wat zou je anders doen’. Op de website vind je het overzicht van deze terugkoppeling. Er zijn een aantal twijfels geuit en daarbij een aantal punten die met de wegkapiteins zijn besproken, zie volgende stukje.
Wat zou jij anders doen?
- Wisselen goed afspreken, want soms is ‘laatste’ man ook zinvol;
- Rolleren van veiligheid beperken als route kennis beperkt is en vlak voor bocht wordt gedraaid;
- Niets;
- Wisselmethode kan telkens ook als keuze worden voorgelegd aan de groep bij start;
- Wisselen niet invoeren | mee eens;
- Wisselen om de paar km, niet iedere km;
- Naar behoefte wisselen;
- GPX vooraf van app-groep delen, 1 of 2 opties;
- Standaard route op jaarplan per groep als voorstel;
- Betere website;
- Juist gebruik van sociale media;
- Toerkalender update;
- Kapitein herkenbaar (armband o.i.d.);
- Bij verzamelen duidelijke spreiding van verschillende groepen; nu staat alles door elkaar;
- Bij verzamelen groepen bij elkaar;
- Herkenbaarheid wegkapiteins d.m.v. (reflecterende) armbanden;
- Draaien op kop links of rechts om al naar gelang de wind;
- 1 carrousel, ook al is iemand minder, anders wordt er gesneden;
- Rouleren niet door één persoon laten uitvoeren. Daar word je niet gelukkig van lijk mij als je de hele route iedere km in de gaten moet houden;
- Bij het niet stoppen van de groep bij een achterblijver, ongeacht de reden, hier een geldboete aan koppelen voor de hele groep!
- 2ewegkapitein als aantal renners >14 is;
- Liever max 14, dat is 2x 7; beter voor het carrousel draaien.
Wat spreekt je wél aan?
- Wisselfilmpje prima; wisselbewaker prima;
- 5 min voor start groep bespreking route en aantal is bekend;
- Ontwikkelingen binnen de club; nadenken over wat we met z’n allen doen;
- Wisselen, goed systeem;
- Groepsgrootte tot 15 is prima;
- Vooraf verzamelen en bespreken;
- Vooraf echt splitsen en andere kant op fietsen;
- Voor iedereen kopwerk, is goed voor teamspirit;
- 25 groep, top!
- Niet via rechterkant koppositie overnemen, maar via links;
- Door wisselen;
- Routebestanden, club moet ondersteunen = Routebegeleiding;
- Filmpje spreekt me volledig aan – doordraaien niet per 500 m, maar per 1 of 2 kilometer – vooraf verzamelen per snelheidsgroep;
- Gecontroleerd wisselen: DOEN!
- Ik ben voor wisselende contact in de groep;
- Alles;
- Wisselen: prima;
- Wegkapitein;
- Doordraaien, goed idee;
- Wisselen van links naar rechts;
- Iedereen op kop; 5 min voor start; max aantal
- Vooraf div zaken bespreken met de groep;
- Contact met alle leden in de groep;
Er is inmiddels binnen de 30-groep geëxperimenteerd met het ‘carrousel-draaien’, waar in een rustig tempo door de rechter voorman, dat er gedraaid werd, hield de benen wat rustiger, waardoor de linker voorfietser op de rechter plaats kon gaan fietsen en iedereen kon mee draaien. Zo heeft iedereen gelijkmatig bij gedragen in het kopwerk. De reacties waren zeer positie, een leerpuntje was om niet te draaien voor een bocht of versmalling, dat leverde wat onoverzichtelijkheid op.
Op een aantal punten die leden graag anders willen zien, zijn met de wegkapiteins afspraken gemaakt die in de nieuwsbrief en op deze website te vinden zijn.